Wewnętrzny System Zarządzania Jakością – Założenia


1. Wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem w Gorzowskiej Lecznicy Specjalistycznej został opracowany zgodnie z Ustawą o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta z 16 czerwca 2023 r. , którego celem jest zgłaszanie i analizowanie zdarzeń niepożądanych służących do określenia rzeczywistych przyczyn zdarzenia i wdrożenia rozwiązań, które zapobiegną ponownemu wystąpieniu takiego zdarzenia w przyszłości w podmiocie leczniczym

2. Ustawa o której mowa w ust. 1 nakłada na podmioty wykonujące działalność leczniczą w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia, obowiązek do posiadania wewnętrznego systemu zarządzania jakością, który składa się z zasad, procedur, metod oraz opisów stanowisk pracy, w celu zapobieżenia wystąpieniu zdarzeń niepożądanych.

3. Podmiot wykonujący działalność leczniczą w ramach wewnętrznego systemu:

  • wdraża rozwiązania służące identyfikacji ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych i zarządzaniu tym ryzykiem w ramach udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej;
  • identyfikuje obszary priorytetowe dla poprawy jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej;
  • określa kryteria i metody potrzebne do zapewnienia skutecznego nadzoru nad jakością i bezpieczeństwem udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej;
  • okresowo monitoruje i ocenia jakość i bezpieczeństwo udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej;
  • monitoruje zdarzenia niepożądane;
  • zapewnia dostęp do szkolenia służącego uzyskaniu i podnoszeniu kompetencji personelu w zakresie jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń;
  • prowadzi badania opinii i doświadczeń pacjentów na podstawie ANKIETY SATYSFAKCJI PACJENTA – ZAŁĄCZNIK NR 2

4. System zgłaszania zdarzeń niepożądanych i niedoszłych zdarzeń niepożądanych jest systemem wewnętrznym i nie służy do identyfikowania i/lub ukarania osób uczestniczących w zdarzeniu niepożądanym ani do identyfikowania i/lub ukarania osób zgłaszających zdarzenie niepożądane. Jest systemem odrębnym od innych systemów zgłaszania skarg i zażaleń.

5. Za zgłaszanie zdarzeń niepożądanych odpowiedzialny jest cały personel podmiotu leczniczego, medyczny, administracyjny, techniczny i pomocniczy, niezależnie od zajmowanego stanowiska.

6. Prezes Zarządu, każdorazowo po zaistniałym zgłoszeniu zdarzenia niepożądanego, powołuje Zespół ds. zdarzeń niepożądanych, który analizuje te zdarzenia, rozpatruje zgłoszenia oraz wdraża rozwiązania służące minimalizacji tych zdarzeń. Zarząd monitoruje, przyjmuje i prowadzi rejestr zdarzeń niepożądanych.

Personel jest zobowiązany do zgłaszania Prezesowi Zarządu zdarzeń niepożądanych w formie pisemnej, ustnej lub mailowo poprzez Formularz stanowiącym ZAŁĄCZNIK NR 1