Klauzula informacyjna dla Pacjentów Gorzowskiej Lecznicy Specjalistycznej dotycząca przetwarzania danych osobowych.
I. DANE ADMINISTRATORA DANYCH OSOBOWYCH I INSPEKTORA DANYCH KONTAKTOWYCH
Administratorem Państwa danych osobowych jest:
Gorzowska Lecznica Specjalistyczna Sp. z o.o.
adres korespondencyjny: ul. Piłsudskiego 1B, 66-400 Gorzów Wielkopolski
Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych osobowych, z którym można skontaktować się w sprawach dotyczących przetwarzania Państwa danych.
Dane kontaktowe:
- nr. telefonu: 509 936 160,
- adres e-mail: odtj.reszel@gmail.com,
- lub pisemnie na adres korespondencyjny administratora.
II. ŹRÓDŁO DANYCH – jak pozyskiwane są dane:
· Dane osobowe są podawane bezpośrednio przez Panią/Pana w momencie zgłoszenia się do przychodni osobiście lub poprzez inne kanały obowiązujące przy rejestracji.
· W przypadku usług medycyny pracy dane są przekazywane także przez pracodawcę kierującego Panią/Pana na badania.
· W przypadku kontynuacji leczenia rozpoczętego w innym miejscu, dane mogą być otrzymywane również od innych placówek medycznych.
· W szczególnych sytuacjach Pani/Pana dane osobowe mogą być uzyskiwane do osób bliskich – sytuacje takie muszą być uzasadnione Pana/Pani stanem zdrowia.
II.ZAKRES PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH:
· Pani/Pana dane obejmujące: IMIĘ, NAZWISKO, PŁEĆ, PESEL LUB DATĘ URODZENIA (w przypadku braku nr PESEL) ORAZ NR. TELEFONU, ADRES E-MAIL są przetwarzane na potrzeby umawiania wizyt. Powyższe dane są wykorzystywane także w celu weryfikacji tożsamości przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego
na podstawie przedłożonego dokumentu tożsamości.
· Administrator danych jest podmiotem leczniczym i jako taki jest zobowiązany do prowadzenia i przechowywania dokumentacji medycznej, której treść i zakres określają obowiązujące przepisy prawa.
IV. W JAKIM CELU SĄ PRZETWARZANE DANE OSOBOWE:
· Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane w celu udzielania świadczeń zdrowotnych (diagnostyka, profilaktyka, terapia, leczenie) oraz zarządzania usługami opieki zdrowotnej (np. rozliczeń z płatnikiem, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji medycznej, weryfikacja tożsamości przed wizytą).
Podstawa prawna: Art. 9 ust. 2 lit. h RODO; Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej; Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta; Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
· Pani/Pana dane mogą być także przetwarzane w celu prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz rozliczeń podatkowych.
Podstawa prawna: Art. 6 ust. 1 lit. c RODO; Ustawa z dnia 29 września 1994 r.
o rachunkowości; Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
· Pani/Pana dane mogą być również przetwarzane w celu obrony praw dochodzenia roszczeń przez administratora danych w związku z prowadzoną przez niego działalnością.
Podstawa prawna: Art. 6 ust. 1 lit. B oraz f RODO
V. OKRES PRZECHOWYWANIA:
· Dane będą przechowywane przez czas określony przepisami prawa, a w szczególności przez okres czasu wynikający z art. 29 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Dokumentacja medyczna jest przechowywana co do zasady przez okres co najmniej 20 lat od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu. Po upływie ustawowego czasu przechowywania dokumentacji medycznej będzie ona niszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła, lub wydana Pani/Panu lub osobie przez Panią/Pana upoważnionej.
· Dane służące do celów rozliczania świadczeń zdrowotnych, a także dane służące do dochodzenia roszczeń będą przetwarzane przez okres przedawnienia tych roszczeń zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego.
· Dane przetwarzane na potrzeby księgowości i rozliczeń podatkowych są przetwarzane przez okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.
VI. ODBIORCA DANYCH:
· Pani/Pana dane mogą być udostępnione podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa,
w szczególności zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, w tym m. in. podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych oraz organom władzy publicznej, w tym Rzecznikowi Praw Pacjenta, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności nadzoru i kontroli.
· Pani/Pana dane mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratora m. in. dostawcom usług IT przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorem i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratora.
VII. PRZEKAZANIE DANYCH POZA EOG:
· Dane osobowe mogą być przekazywane do odbiorców znajdujących się w państwach poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. W takim przypadku przekazanie danych odbywać się będzie w oparciu o stosowną umowę pomiędzy administratorem danych a odbiorcą, która zawierać będzie standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską.
VII. PRAWA OSOBY, KTÓREJ DANE DOTYCZĄ:
1. Przysługuje Pani/Panu prawo do:
▪ dostępu do Pani/Pana danych osobowych – uzyskania od administratora potwierdzenia, czy przetwarzane są Pani/Pana dane osobowe, a jeżeli ma to miejsce, uzyskania dostępu do nich oraz przekazania Pani/Panu informacji w zakresie wskazanym w art. 15 RODO.
▪ sprostowania Pani/Pana danych osobowych – żądania od administratora niezwłocznego sprostowania danych osobowych, które są nieprawidłowe, uzupełnienia niekompletnych danych osobowych.
▪ usunięcia Pani/Pana danych osobowych – żądania od administratora niezwłocznego usunięcia danych osobowych, jeżeli spełniona została jedna z przesłanek określonych w art. 17 RODO, m. in. dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane. Prawo do usunięcia danych może zostać ograniczone
ze względu na obowiązki administratora danych związane z prowadzeniem dokumentacji medycznej.
▪ ograniczenia przetwarzania Pani/Pana danych osobowych w przypadkach wskazanych w art. 18 RODO, m. in. kwestionowania prawidłowości danych osobowych. Prawo do ograniczenia przetwarzania danych może zostać ograniczone ze względu na obowiązki administratora danych związane z prowadzeniem dokumentacji medycznej.
▪ przenoszenia danych osobowych – otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ujednoliconym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego, jeżeli Pani/Pana dane są przetwarzane na podstawie zgody oraz przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany. Może Pani/Pan przesłać te dane innemu administratorowi danych lub żądać, by dane osobowe zostały przesłane przez administratora bezpośrednio innemu administratorowi, o ile jest to technicznie możliwe.
▪ wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych w przypadkach określonych w art. 21 RODO.
2. Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych.
3. W celu skorzystania z powyższych praw należy skontaktować się z administratorem danych lub z inspektorem ochrony danych. Dane kontaktowe wskazane są wyżej.
IX. INFORMACJA O DOBROWOLNOŚCI PODANIA DANYCH:
Podanie danych osobowych jest warunkiem niezbędnym do udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na wymogi prawne nałożone na administratora danych, w tym m. in. konieczność prowadzenia dokumentacji medycznej. Odmowa podania danych może być podstawą do odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego. Podanie danych jest również niezbędne do wystawienia rachunku lub faktury.
