Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo do:

  1. ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

▶ które odpowiadają wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej oraz udzielane są z należytą starannością

▶ które udzielane są według przejrzystej, obiektywnej i opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń

▶ które są udzielane natychmiast ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia

▶ w ramach prawa do świadczeń zdrowotnych masz prawo żądać, aby udzielający Ci świadczeń zdrowotnych lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie


2. TAJEMNICY INFORMACJI

▶ osoby wykonujące zawód medyczny mają obowiązek zachować w tajemnicy wszelkie związane z Tobą informacje, w tym o Twoim stanie zdrowia, które uzyskały w związku z wykonywaniem swojego zawodu


3. WYRAŻANIE ZGODY NA UDZIELENIE OKREŚLONYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

▶ którą wyrazisz lub jej odmówisz po uzyskaniu wcześniej wszelkich niezbędnych informacji o Twoim stanie zdrowia oraz zaproponowanej formie leczenia

▶ którą w przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko – musisz wyrazić na piśmie

4. UZYSKANIE INFORMACJI

▶ o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu

▶ która może zostać przekazana także osobom przez Ciebie upoważnionym np. osobie bliskiej


5. ZGŁASZANIE DZIAŁAŃ NIEPOŻĄDANYCH PRODUKTÓW LECZNICZYCH

▶ Ty lub Twój przedstawiciel ustawowy, lub opiekun faktyczny, masz prawo zgłaszania osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu, każdego niekorzystnego i niezamierzonego działania produktu leczniczego


6. POSZANOWANIE INTYMOŚCI I GODNOŚCI W CZASIE UDZIELANIA CI ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH, W TYM:

▶ obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych

▶ wyrażenia zgody na obecność przy udzielaniu Ci świadczeń zdrowotnych innych osób niż udzielające tych świadczeń

▶ leczenia bólu w zależności od stopnia jego nasilenia


7. POSZANOWANIA ŻYCIA PRYWATNEGO I RODZINNEGO, W TYM:

▶ dodatkowej opieki pielęgnacyjnej – czyli opieki, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych

▶ bezpłatnego pobytu wraz z pacjentem małoletnim lub posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności – dotyczy to przedstawiciela ustawowego albo opiekuna faktycznego takiego pacjenta

▶ kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami


8. DOSTĘPU DO DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ

▶ dotyczącej Twojego stanu zdrowia oraz udzielonych Ci świadczeń zdrowotnych, w tym udostępniania tej dokumentacji również osobie przez Ciebie upoważnionej – do wglądu, w formie kopii, wydruku lub odpisu, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, na informatycznym nośniku danych (pierwsze udostępnienie dokumentacji medycznej jest wydawane nieodpłatnie)


9. ZGŁOSZENIA SPRZECIWU WOBEC OPINII ALBO ORZECZENIA LEKARZA

▶ jeżeli nie zgadzasz się z treścią orzeczenia lub opinii lekarza, a przepisy prawa nie przewidują innej możliwości odwołania, możesz wnieść sprzeciw do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta

▶ sprzeciw należy wnieść w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o Twoim stanie zdrowia


10. OPIEKI DUSZPASTERSKIEJ

▶ w przypadku pobytu w szpitalu, w sytuacji pogorszenia się Twojego stanu zdrowia lub zagrożenia życia podmioty lecznicze mają obowiązek umożliwić Ci kontakt z duchownym Twojego wyznania

Kierownik zakładu opieki zdrowotnej lub upoważniony przez niego lekarz może ograniczyć korzystanie z praw pacjenta w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów, a w przypadku niektórych praw także ze względu na możliwości organizacyjne zakładu.


SKARGI I WNIOSKI

Komórką właściwą do rozpatrywania skarg i wniosków w Lubuskim Oddziale Wojewódzkim NFZ w Zielonej Górze jest Dział Skarg, Wniosków i Monitorowania Usług.

Skargi można złożyć w jeden z poniższych sposobów:

  • pisemnie (za pośrednictwem poczty) na adres: ul. Podgórna 9b, 65-057 Zielona Góra;
  • e-mailowo, pod adresem skargi@nfz-zielonagora.pl;
  • za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP;
  • osobiście w siedzibie Lubuskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Zielonej Górze (ul. Podgórna 9b)
  • skargi można składać w poniedziałki w godzinach 8:00 – 17:30, od wtorku do piątku w godzinach 8:00 – 15:30 (po pobraniu numerka w biletomacie).

Dyrektor Lubuskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Zielonej Górze przyjmuje w sprawach skarg i wniosków po wcześniejszym umówieniu telefonicznym 68 3287 700.

Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta:
ul. Płocka 11/13
01-231 Warszawa
kancelaria@rpp.gov.pl

fax: (22) 506 50 64