Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo do:
- ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
▶ które odpowiadają wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej oraz udzielane są z należytą starannością
▶ które udzielane są według przejrzystej, obiektywnej i opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń
▶ które są udzielane natychmiast ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia
▶ w ramach prawa do świadczeń zdrowotnych masz prawo żądać, aby udzielający Ci świadczeń zdrowotnych lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie
2. TAJEMNICY INFORMACJI
▶ osoby wykonujące zawód medyczny mają obowiązek zachować w tajemnicy wszelkie związane z Tobą informacje, w tym o Twoim stanie zdrowia, które uzyskały w związku z wykonywaniem swojego zawodu
3. WYRAŻANIE ZGODY NA UDZIELENIE OKREŚLONYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
▶ którą wyrazisz lub jej odmówisz po uzyskaniu wcześniej wszelkich niezbędnych informacji o Twoim stanie zdrowia oraz zaproponowanej formie leczenia
▶ którą w przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko – musisz wyrazić na piśmie
4. UZYSKANIE INFORMACJI
▶ o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu
▶ która może zostać przekazana także osobom przez Ciebie upoważnionym np. osobie bliskiej
5. ZGŁASZANIE DZIAŁAŃ NIEPOŻĄDANYCH PRODUKTÓW LECZNICZYCH
▶ Ty lub Twój przedstawiciel ustawowy, lub opiekun faktyczny, masz prawo zgłaszania osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu, każdego niekorzystnego i niezamierzonego działania produktu leczniczego
6. POSZANOWANIE INTYMOŚCI I GODNOŚCI W CZASIE UDZIELANIA CI ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH, W TYM:
▶ obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
▶ wyrażenia zgody na obecność przy udzielaniu Ci świadczeń zdrowotnych innych osób niż udzielające tych świadczeń
▶ leczenia bólu w zależności od stopnia jego nasilenia
7. POSZANOWANIA ŻYCIA PRYWATNEGO I RODZINNEGO, W TYM:
▶ dodatkowej opieki pielęgnacyjnej – czyli opieki, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych
▶ bezpłatnego pobytu wraz z pacjentem małoletnim lub posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności – dotyczy to przedstawiciela ustawowego albo opiekuna faktycznego takiego pacjenta
▶ kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami
8. DOSTĘPU DO DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
▶ dotyczącej Twojego stanu zdrowia oraz udzielonych Ci świadczeń zdrowotnych, w tym udostępniania tej dokumentacji również osobie przez Ciebie upoważnionej – do wglądu, w formie kopii, wydruku lub odpisu, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, na informatycznym nośniku danych (pierwsze udostępnienie dokumentacji medycznej jest wydawane nieodpłatnie)
9. ZGŁOSZENIA SPRZECIWU WOBEC OPINII ALBO ORZECZENIA LEKARZA
▶ jeżeli nie zgadzasz się z treścią orzeczenia lub opinii lekarza, a przepisy prawa nie przewidują innej możliwości odwołania, możesz wnieść sprzeciw do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta
▶ sprzeciw należy wnieść w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o Twoim stanie zdrowia
10. OPIEKI DUSZPASTERSKIEJ
▶ w przypadku pobytu w szpitalu, w sytuacji pogorszenia się Twojego stanu zdrowia lub zagrożenia życia podmioty lecznicze mają obowiązek umożliwić Ci kontakt z duchownym Twojego wyznania
Kierownik zakładu opieki zdrowotnej lub upoważniony przez niego lekarz może ograniczyć korzystanie z praw pacjenta w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów, a w przypadku niektórych praw także ze względu na możliwości organizacyjne zakładu.
SKARGI I WNIOSKI
Komórką właściwą do rozpatrywania skarg i wniosków w Lubuskim Oddziale Wojewódzkim NFZ w Zielonej Górze jest Dział Skarg, Wniosków i Monitorowania Usług.
Skargi można złożyć w jeden z poniższych sposobów:
- pisemnie (za pośrednictwem poczty) na adres: ul. Podgórna 9b, 65-057 Zielona Góra;
- e-mailowo, pod adresem skargi@nfz-zielonagora.pl;
- za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP;
- osobiście w siedzibie Lubuskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Zielonej Górze (ul. Podgórna 9b)
- skargi można składać w poniedziałki w godzinach 8:00 – 17:30, od wtorku do piątku w godzinach 8:00 – 15:30 (po pobraniu numerka w biletomacie).
Dyrektor Lubuskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Zielonej Górze przyjmuje w sprawach skarg i wniosków po wcześniejszym umówieniu telefonicznym 68 3287 700.
Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta:
ul. Płocka 11/13
01-231 Warszawa
kancelaria@rpp.gov.pl
fax: (22) 506 50 64
